Az emberek Kambodzsa észak-nyugati részén, közel Battambang városához, a saját kezükbe vették az ügyet. Saját vasúti „járműveket” hoztak létre bambuszból és régi súlyzókból...

VIETNÁM – KAMBODZSA

VIETNÁM – KAMBODZSA  5*

Kambodzsa
Indulások: 2026.04.09-tól
Időpontok: 2 db
Ellátás: reggeli
Besorolás: 5*
Szállás: Hotel
Utazás: menetrendszerinti járattal

Csoportos körutazás magyar idegenvezetéssel Ha Noi – Ninh Binh – Halong-öböl – Siem Reap (Angkor) – Ho Si Minh-város (Saigon) – Mekong-delta – Cu Chi alagutak

Egyedi természeti kincseivel, hagyományőrző kultúrájával és természetességével Vietnám és Kambodzsa két érintetlen és csodálatos ország Indokína szívében. A kontrasztok mágnesként szippantják be az utazót Vietnám varázslatos, ázsiai világába. Északon Hanoi méretre és lakosságra is tekintélyes városában a tömérdek motorkerékpár zajos káosza, a francia gyarmati városrészek, a nyüzsgő utcák, a furcsa boltocskák, a színek és illatok színes elegye sodorja magával az utazót. Az 1800 km-re délen fekvő Ho Si Minh-város merőben más képet ad: itt a nyugati világ hangulata, a gyarmati kor és a vietnámi háború emlékei fogadnak. A távol-keleti karsztvidékek talán legszebbje a Halong-öböl több mint 2000 sziklából és szigetből álló vidéke. A tükörsima vízből kiemelkedő, dús trópusi növényzettel borított sziklák látványa maga az időtlen békesség. Szárazföldi „párja” Ninh Binh tartomány, ahol az égbe szökő mészkősziklák víz helyett a földből törnek elő, közöttük zöldellő rizsföldeken végzik napi munkájukat szorgosan az emberek. Kambodzsát a Khmer Királyság aranykorának legszebb kincseivel és a barátságos és őszinte mosolyú khmer emberekkel való találkozással rögtön a szívünkbe zárjuk. Angkor, a csodálatos ősi khmer templomváros pedig örökre átértékeli a szépségről és a múlt hagyatékáról alkotott fogalmainkat.

Garantált indulás: 2025. november 18-30. 1. nap • Budapest – Ha Noi

Elutazás repülőgéppel, átszállással Hanoiba a kora délutáni órákban.

2. nap • Ha Noi

A déli órákban érkezés a vietnámi fővárosba, Ha Noiba. Transzfer és ismerkedés a francia gyarmati időszak jeles épületeivel, majd a jádezöld vizű Hoan Kiem-tó környékének felfedezése, mely a „visszaadott kard tava” nevet kapta. Itt látható a Teknőstorony, az 1845-ben fából épült, pirosra festett Felkelő Nap hídja, mely a Ngoc Son templomhoz vezet. Később séta az óvárosban, mely a „36 utca” negyedeként ismert, ahol külön utcát kaptak az egyes mesterségek képviselői, illetve boltjai: a selyemárusok, a kelmefestők, az aranyművesek, a legyező- és ernyőkészítők, kosárfonók stb. Vásárlási lehetőség. Szállás Hanoiban.

3. nap • Ha Noi – a vietnámi vidéki élet felfedezése

Reggeli után utazás a Ha Noitól nyugatra található Ba Vi Nemzeti Parkba, ahol séta a park mezőin, a hagyományos bambusz szárakból és levelekből épült észak-vietnámi házak között. A helyiek bemutatják a különböző betakarítási eszközöket, a rizstermesztés történetét és a rizsültetés technikáját. A következő rövid transzfer a teaültetvényekre visz, ahol megtekinthető, hogyan szedik és szárítják a tealeveleket, és készítik a híres vietnámi teákat, majd közös teakészítés a helyiekkel. Továbbutazás Duong Lam-ba, ebéd egy tipikus vietnámi házban, majd kerékpározás a békés faluban, a Mia padoga, a King Ngo Quyen és a Phung Hung templomok megtekintése. Délután visszautazás a szállásra, Ha Noiba.

4. nap • Ha Noi – Ninh Binh

Reggeli, majd elutazás Ninh Binh tartományba, Hoa Lu helységbe, ahol a Dinh és Le királyság templomai találhatók mélyen a dzsungelben rejtőzve. A program közben ebéd. Kora délután továbbutazás Gia Hung faluba, kerékpározás a folyóparton és ismerkedés a helyi közösség életével. A nap további részében hajókázás a Van Long Természetvédelmi terület vizein, ahol a partokat rizsföldek és karszthegyek szegélyezik. Szállás Ninh Binh-ben, ezen a napon ellátás: reggeli és ebéd.

5. nap • Halong-öböl

Reggeli után elutazás a Halong-öbölhöz. Megérkezés a déli órákban a kikötőbe, majd hajóra szállás „a leszálló sárkány öblében”, mely világszerte ismert természeti szépségéről. Hatalmas sziklák, kis szigetek és trópusi növényzet színesíti a tájat. Az öböl közel 1900 szigettel büszkélkedhet, melyek közül jó néhány teljesen lakatlan. A térség 1994 óta az UNESCO Világörökség része. Teljes ellátás (reggeli, ebéd, vacsora) és szállás a hajón.

6. nap • Halong-öböl

Reggeli után visszautazás a kikötőbe, búcsú a Halong-öbölben ringatózó hajók és a festői sziklaformációk felejthetetlen látványától. Leszállást követően transzfer Hanoi-ba, látogatás a város legnagyobb tavánál, a Ho Tay-nál (Nyugati-tó) és a tó egyik szigetén található Tran Quoc Pagodánál, Hanoi legrégebbi buddhista templománál, majd az egyedülálló vízi bábszínház műsorának megtekintése. Szállás Hanoiban, ezen a napon ellátás: reggeli.

7. nap • Ha Noi – Siem Reap

Reggeli után Ho Si Minh, a modern Vietnám megalapítójának mauzóleuma (kívülről), a koloniális stílusú Kormányzói Palota, az Egyoszlopos Pagoda és az 1070-ben épített Irodalom Templomaként ismert első vietnámi egyetem megtekintése következik. Az eredetileg Konfuciusz tiszteletére emelt építményben megismerkedhet a látogató a vietnámi kézírás művészetével is. Délután transzfer a repülőtérre, majd utazás Siem Reapbe, Kambodzsába. Szállás Siem Reapben, ellátás: reggeli.

8. nap • Siem Reap – Angkor Thom – Angkor Wat

Reggeli után egész napos kirándulás keretében Angkor Thom, Ta Prohm és Angkor Wat meglátogatása. A program Angkor Thomban („nagy város”) kezdődik a déli kapunál a XII-XIII. századi épületek meglátogatásával. A háromteraszos, piramis alakú Bajon-templom legfőbb dísze az 54 lótuszvirágot mintázó „arcos torony”, melyeken 196 óriási faragott arc mosolyog lehunyt szemmel. Ezt követi az Elefánt terasz, az egykori nagyszabású népünnepélyek helyszíne, majd a Leprás király terasza. Később a XII-XIII. század fordulóján épült Ta Promh mahájána buddhista templom-kolostor megtekintése, melynek különlegessége, hogy ma is úgy látható, ahogy a régészek az őserdő mélyén rátaláltak: hatalmas fák fogságában, indákkal benőve. Délután Angkor Wat megtekintése, mely a khmer kultúra aranykorában épült, ma is működő vallási központ és Délkelet-Ázsia egyik legnagyobb turistalátványossága. A lélegzetelállító épületegyüttesen több tízezer szobrász, kőfaragó és munkás dolgozott 30 évig mintegy 5 millió tonna homokkő felhasználásával, melyet 40 kilométerről, csatornákon kellett ideszállítani. A lótuszrügy alakú tornyokat összekötő árkádos folyosókon csodálatos domborművek mesélik el a khmer nép történetét. A naplemente megtekintése a Pre Rup romoknál, majd este vacsora apsara táncbemutatóval. Szállás Siem Reapben, ellátás: reggeli és vacsora.

9. nap • Siem Reap – a kambodzsai vidéki élet felfedezése

Reggel a saját, hagyományos reggeli elkészítése, a tradicionális rizstészta elkészítésének elsajátítása egy helyi család segítségével. A reggeli elfogyasztása után egy bambusz, ragacsos rizs (sticky rice) termelésére és a kókuszdió betakarítására szakosodott farm meglátogatása. A látogatás során az alapanyagok elkészítésének megismerése, a helyi fortélyok elsajátítása, majd elfogyasztása. A cukorpálma standok meglátogatása után a helybéli falusiak bemutatója a helyi gyümölcsök feldolgozásáról, majd közös hasznosítása a helyi hagyományos technikáknak. A következő és egyben utolsó állomás egy olyan házhoz vezet, ahol egy helybéli család pálmaleveles kézműves termékeket készít bevételi forrásként. A bemutató után közös pálmalevél fonás a helybéliekkel. Délután visszautazás a szállodába, este szabadprogram. Fakultatív programlehetőség: Látogatás a Patkánymúzeumban. Találkozás Kambodzsa kis hőseivel. A múzeum bemutatja, hogyan képezik ki a patkányokat taposóaknák keresésére, hatástalanítására ezáltal életek megmentésére. Kambodzsában napjainkban is komoly problémát okoznak a korábban telepített taposóaknák, melyek hatástalanításában elévülhetetlen érdeme van ezeknek a kis rágcsálóknak. A múzeum meglátogatása kiváló lehetőség Kambodzsa szomorú történelmének és a taposóaknák okozta károk megismerésére. Szállás Siem Reapben, ellátás: reggeli és ebéd.

10. nap • Tonle Sap-tó – Siem Reap – Ho Si Minh-város

Reggeli után utazás Kompong Khleangba, az úszó faluba. Csónakázás a Tonle Sap tavon, a cölöpökön álló házak között, ismerkedés a helyiek vízi életmódjával. Délután transzfer a repülőtérre és utazás az egykori Saigonba. Megérkezés után transzfer a szállodába, szállás Ho Si Minh-városban, ellátás: reggeli és ebéd.

11. nap • Ho Si Minh-város – Mekong-delta

Reggeli, majd egész napos kirándulás a Mekong-deltához. Hajózás a Mekong- folyón, ismerkedés az élettől lüktető deltavidék vízi- és növényvilágával, mangroveerdőivel, a dúsan termő ültetvényeivel, a lakóinak életével, és az általuk készített kézműves termékekkel. Ebéd egy helyi étteremben, mekongi specialitásokkal. Délután visszautazás Ho Si Minh-városba, az esti órákban Vespa robogós kirándulás veszi kezdetét. Látogatás az Air 360 Sky Bar-ba, ahonnan panorámás kilátás nyílik az éjszakai nyüzsgő városra, a legkiemelkedőbb látnivalók felfedezése és tengeri ételek, vietnámi kávézók megismerése, majd a túra zenés mulatsággal ér véget. Szállás Ho Si Minh-városban, ellátás: reggeli és ebéd.

12. nap • Ho Si Minh-város

Délelőtt látogatás a híres Cu Chi alagutakhoz. Az eredeti alagútrendszer hossza 200 km volt, de ebből mára már csak 120 km maradt meg. A vietnámi háború alatt a vietkongok kórházakat, lakásokat, fegyvertárolókat, iskolákat rendeztek itt be, gyakorlatilag a föld alatt éltek és innen indították támadásaikat is. Délután városnézés Ho Si Minh-városban, látogatás az Újraegyesítés Csarnokához, majd a Notre Dame katedrálishoz és a gyarmati időkből megmaradt jellegzetes épületekhez: Dong Khoi utca, Continental Hotel, Operaház, Városháza, Régi Postahivatal. Vásárlási lehetőség a híres Ben Thanh piacon. Transzfer a repülőtérre, hazautazás Budapestre átszállással.

13. nap • Budapest

Megérkezés Budapestre a kora délutáni órákban.

Minimum létszám: 16 fő.

1 498 500 Ft/fő-től +

Éveken át az utazóknak meg kellett küzdeniük a világ egyik legsúlyosabb állapotban lévő vasúti hálózatával. A vonatok ritkán közlekedtek, az egyenetlen dombvidéki szakaszokon a kisiklások gyakoriak voltak, illetve a vonaton megtett út időben sokkal hosszabbnak bizonyult, mintha gyalog tették volna meg ugyanazt az utat.

Az emberek Kambodzsa észak-nyugati részén, közel Battambang városához, a saját kezükbe vették az ügyet. Saját vasúti „járműveket” hoztak létre bambuszból és régi súlyzókból, melyeket kerekekként hasznosítottak. A helyiek műveiket „Norries”-nak, azaz ahogy a tengerentúli látogatók ismerik, „Bambusz vonatnak” nevezték el.

Minden bambusz vonat alapja egy 3 méteres fa keret, melyet ultra könnyű bambusz lécekkel fedtek be. Két súlyzó szerű forgóvázon támaszkodik, és egy újrahasznosított víz szivattyú vagy egy benzinmotor van a kerekekhez csatlakoztatva övekkel és más szíjként használt anyagokkal.

Ezek a rozoga járművek akár 20 embert is képesek szállítani az öreg síneken, akár 40 km/h sebességgel is, miközben a pálya gyakorlatilag csak pár centiméterrel van a szerkezet alatt. Az elferdült, meghajlott és törött síneken az utazás igen kényelmetlen, de sokkal biztonságosabb és gyorsabb, mint az elődjén. „A bambusz vonatokkal a házamtól ami Phnom Teppedey-ben van, el tudok menni Battambangba gyógyszerekért”  - mondja Sao Nao, miközben egy kisebb csapat emberrel a síneken ülve várja a vonatot.

„Nagyon biztonságos módja az utazásnak, a taxi és a motorkerékpár nekem túl gyors, utóbbin gyakran megszédülök és leesek róla. A bambusz vonaton le tudok ülni és akár aludni is tudok míg odaérünk. Ugyanezt egy motorkerékpáron nem tudnám megtenni.” De mi történik, hogyha két vonat szembetalálkozik egymással útjuk során?

A válasz egyszerű: amelyiken kevesebben utaznak, gyorsan leszállnak, és leemelik a szerkezetet a sínekről, hogy a szembe jövő el tudjon haladni, aztán visszateszik a sínekre járművüket és utaznak tovább. Szerencsére ez akár egy perc alatt is végrehajtható, amire kiváltképp akkor van szükség, amikor egy „igazi” vonat jön velük szembe.

Az ilyen bambusz járművek a kambodzsai közlekedési rendszer nem hivatalos részét képezik. Ők biztosítják a kapcsolatot a kisebb falvak között, illetve nem csak emberek, hanem az áruk fuvarozását is segítik. Továbbá bevételt is jelentenek az embereknek, hiszen sok gazdag turista akár 2 dollárt is fizet naponta, hogy ezeken közlekedhessenek, ez pedig Kambodzsában a legtöbb polgár két havi bérével megegyező összeget jelent.

Ezeket a vonatokat számos olyan vidéki városban elkezdték használni, melyet a vasúti szerelvények már régen elkerültek. Így vált lehetségessé, hogy Battambang és Phnom Peng között is beüzemeljék őket.

Most azonban, mivel folyamatban vannak a nemzeti vasútvonalak felújításai, sok ilyen pályaszakaszt vagy felszedtek teljesen, vagy már nincsenek összeköttetésben egymással, valahol az út során kettészakadtak, valamint a hatóságok már kevésbé megengedőek használatukat illetően, a bambusz vonatok eltűntek.

A helyiek által a csak „norry-ként” ismert vonat Battambang mellett az utolsó még létező ilyen bambusz vonat.